Úvod Novinky Orange bez upozornenia pýta súhlas, aby Vás v prípade neplatenia nahlásil bankám

Orange bez upozornenia pýta súhlas, aby Vás v prípade neplatenia nahlásil bankám

31

Neplatíte si úver? Nemusíte dostať telefón v akcii. Neplatíte si faktúry za telefón? Nemusíte dostať úver.

Chcete získať úver? Majte na pamäti aj zaplatenie posledných faktúr za Váš telefón. Rozhodnutie bánk by v budúcnosti malo ovplyvniť napríklad aj to či ste si posledné tri mesiace zaplatili faktúru.

Zbieranie presne takýchto informácií započal náš najväčší operátor Orange ešte v septembri. Informoval o tom denník SME.

Zákazníci operátora pritom o zbieraní takto citlivých informácií vôbec nemusia vedieť, keďže Orange daný súhlas skryl do dohody o využívaní digitálneho podpisu, ktorý operátor začal používať ešte minulý rok.

 

Zbieranie údajov do úverových registrov nespomínajú

Denník sme ďalej informuje o skúsenosti svojho redaktora, ktorého v predajni Orange presvedčili na digitálny podpis pri platení za faktúru. To, že o ňom začnú zbierať údaje do úverových registrov mu už ale spomenúť zabudli.

Operátor však podľa všetkého zatiaľ informácie nikam neposiela a dokonca ani nemá prístup do spomínaných úverových registrov. Počkať majú na prepojenie registra bánk s registrom pôžičkových firiem, do ktorých bude zaradený aj Orange.

 

Ako by to mohlo fungovať v praxi

Povedzme, že ste si nezaplatili splátku hypotéky. V reklame uvidíte reklamu na nový mobil za 1€. Navštívite predajňu Orange, kde Vám oznámia, že pre Vás akcia neplatí, keďže máte podlžnosti. Orange to zistí, pretože bude vidieť do registra bánk.

V druhom príklade ste už tri mesiace nezaplatili faktúru za telefón. Zálusk však máte na hypotéku, resp. úver a tak navštívite Vašu obľúbenú banku. Tam Vám ale povedia, že Vám ho odmietajú odobriť, keďže Vás Orange zapísal ako neplatiča.

 

„Je nemysliteľné, aby nebankový subjekt videl informácie podliehajúce bankovému tajomstvu“

 

O tom či sa to nakoniec stane skutočnosťou sa zatiaľ nevie. Banky o tom či svoje informácie začnú zdieľať s pôžičkovými firmami rokujú už jeden celý rok, no o dohode zatiaľ nepadlo ani slovo.

Za zdieľanie je napríklad Slovenská sporiteľňa a Tatra banka, VÚB banka sa skôr prikláňa na druhú stranu.

Je nemysliteľné, aby nebankový subjekt videl informácie podliehajúce bankovému tajomstvu,“ reagovala hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová.

Operátor okrem toho zvažoval získanie prístupu do registru Solus, ktorý využívajú spoločnosti ako Cetelem, Home Credit či Cofidis. Nakoniec sa však rozhodol, že toto nie je cesta, ktorou sa chcú pohnúť.

Viac vysvetľuje František Hajdu, človek, ktorý má na starosti vymáhanie pohľadávok: „V Soluse sa eviduje zákazník, až keď neplatí. My sme chceli nadviazať spoluprácu s registrom, kde by boli informácie aj o tom, že niekto pravidelne platí, aby sme mohli poctivých zákazníkov zvýhodniť.

Celkovým étosom Orange je šliapnuť na krk neplatičom, ktorým by neponúkol zľavy a naopak zvýhodniť platiacich, lepšími akciami a ponukami. Aby tak Orange mohol spraviť, bude musieť veľmi podrobne sledovať vzťah informácií z registrov s tým, ako si ľudia skutočne platia faktúry. Takéto testovanie a analyzovanie by malo trvať osem mesiacov.

Budeme sledovať, aký vzťah je medzi neplatením za pôžičky a platením za telefón a naopak,“ vraví Hajdu.

Telekom zákazníkov neoveruje, O2 áno

Ak sa pozrieme na ďalších operátorov, Telekom si svojich zákazníkov nijak neoveruje. V O2 je však situácia iná, tam všetky nákupy podliehajú kontrole v zozname dlžníkov pôžičkovej spoločnosti Consumer Finance Holding.

Podľa zákona si pritom všetci traja operátori medzi sebou môžu posúvať informácie o neplatičoch. Na zoznam sa dostanete až keď dlžná čiastka presiahne 66 eur.

Čo hovoríte na tieto zmeny a zmluvy, vďaka ktorým budete súhlasiť s tým, že Vás operátor zaradí do svojho registra?

Zdroj: SME