Úvod Tlačová správa Zdieľanie informácií ako príčina rozpadu manželstiev či straty zamestnania

Zdieľanie informácií ako príčina rozpadu manželstiev či straty zamestnania

0
Väčšina z nás si v reálnom živote starostlivo chráni svoje súkromie. Na internete však takí opatrní nebývame. Fenoménu zdieľania momentov zo súkromnej či dokonca pracovnej kuchyne podľahli milióny ľudí po celom svete.

V snahe získať čo najväčší počet lajkov si často neuvedomujeme, akému riziku vystavujeme zverejňované informácie. A nielen to. Z výsledkov prieskumu spoločnosti Kaspersky Lab vyplynulo, že až tretina používateľov bez problémov zdieľa na internete popri vlastných, aj fotografie a citlivé informácie týkajúce sa iných osôb alebo ich zamestnania. Následky tohto ľahkomyseľného správania môžu pritom zatriasť ich osobným životom aj kariérou.

Zdá sa, že mnohí z nás pri zdieľaní osobných informácií denne dobrovoľne podstupujú riziká, ktorým sú vystavené komunikačné kanály na internete. S obľubou zdieľame nielen svoje vlastné fotografie (45%) alebo kontaktné údaje (42%), ale aj fotografie iných osôb (32%), citlivé osobné údaje (30%), či dokonca informácie týkajúce sa nášho zamestnania (20%). Prieskum navyše potvrdil, že každý šiesty používateľ nemá problém odhaliť svojim virtuálnym kontaktom vlastné tajomstvá (16%), prezradiť detaily zo života svojich známych (9%) a zverejniť citlivé finančné informácie (8%) – bez ohľadu na dôsledky svojho správania.

cybersavvy_oneclick

Zarážajúce však je, že mnohým z nás sú následky tohto neuváženého zverejňovania informácií pomerne známe – či už ide o emocionálne alebo finančné škody. V prieskume sa k obavám napr. z poškodenia vzťahov priznala až tretina respondentov, 15% z nich má zase strach zo straty zamestnania.

Priamu negatívnu skúsenosť ako dôsledok ľahkomyseľného zdieľania informácií potvrdil každý desiaty používateľ. Väčšina z nich tak prišla o priateľov (20%), stala sa predmetom výsmechu či šikanovania (17%) alebo utrpela finančnú škodu (15%). Často spomínaným dôsledkom bol však aj rozpad partnerských vzťahov (13%) a strata zamestnania (13%).

Pri online aktivitách sú používatelia napriek povedomiu o potenciálnych rizikách stále málo obozretní. Vyspelé technológie a množstvo online komunikačných kanálov nám umožňujú spojiť sa so svojimi kontaktmi v priebehu sekundy. Jediný klik stačí na to, aby sa informácia dostala k širokému publiku. Jediný neuvážený či náhodný klik však môže zároveň spôsobiť, že sa zdieľaná informácia alebo odkaz dostane k tým nesprávnym ľuďom. Situácia sa môže ešte zhoršiť, ak nemáme zavedené dostatočné bezpečnostné opatrenia na ochranu nášho súkromia, dôsledkom čoho môže byť strata priateľov alebo zamestnania. Treba si preto uvedomiť, že to, čo sa už raz objaví na internete, tam ostane navždy. Takže ak máme akékoľvek pochybnosti o obsahu, ktorý chceme zdieľať, radšej si ho nechajme pre seba,“ komentoval výsledky prieskumu David Emm, hlavný bezpečnostný analytik spoločnosti Kaspersky Lab.

V súčasnej situácii je mimoriadne dôležité poznať potenciálne riziká, s ktorými sa dnes stretávame na internete. Otázka bezpečnosti a zavedenia preventívnych ochranných opatrení je teraz zásadnejšia ako kedykoľvek predtým. Niekoľko tipov, ako sa chrániť v online prostredí nájdete aj v blogu odborníkov z Kaspersky Lab na stránke  https://blog.kaspersky.com/tag/cybersavvy.