Anson Zhang, riaditeľ divízie spotrebnej elektroniky Huawei pre Česko a Slovensko

Ak nás sledujete aj mimo nášho webu, napríklad na sociálnych sieťach Facebook a Instagram, určite ste si všimli nezvyčajné zábery. Spolu so spoločnosťou Huawei sme sa totiž vybrali „k nim domov,“ teda do ďalekej Číny.

Cieľom našej cesty nebolo len vyskúšať famózny fotoaparát na Huawei Mate 10 Pro, čo sme samozrejme spravili, ale aj porozprávať sa s ľuďmi, ktorí priamo ovplyvňujú dianie v spoločnosti a ktorí majú obrovský vplyv na to, čo príde a prečo to príde.

Jedným z takýchto ľudí bol aj šéf Huawei pre Slovensko a Česko, Anson Zhang.

Huawei: Mladá a extrémne ambiciózna spoločnosť

Možno neviete (nečudujeme sa), no Huawei je relatívne mladá, len 30-ročná spoločnosť, ktorá sa do biznisu so smartfónmi pustila len pred siedmimi rokmi. Dovtedy sa firma venovala riešeniam pre ostatné firmy. Ako príklad môžem uviesť špecializované routery (smerovače) či vysielače, ktoré používajú aj naši slovenskí operátori.

Začať so smartfónmi pri tak silných konkurentoch akými sú bezpochyby Apple, Samsung či (vtedy) aj HTC bol teda veľmi odvážny krok.

„Čína“ vie byť nie len kvalitná, ale aj prémiová

Anson v rozhovore pre AndroidPortal.sk prezradil, že Huawei si je veľmi dobre vedomý toho, ako môžu ľudia z Európy vnímať výrobcov z Číny. Predsa len, dodnes sa hovorí, že čo je z Číny nie je kvalitné, aj keď to už dávno nie je pravda.

Dôkazom sú novinky od spoločnosti, ktorá pred desiatimi rokmi rozmýšľala či sa idú pustiť do telefónov a či to má zmysel. Mate 10 a 10 Pro sú odpoveďou od firmy, ktorá bez záruky úspechu investovala miliardy dolárov do vývoja vlastného procesoru. Je to firma, ktorá toho za 30 rokov pôsobenia stihla viac, než ostatné firmy za celé storočie.

Sústredíme sa sami na seba

Na otázku, ako vníma konkurenciu, resp. nové zariadenia, ktoré predstavili ich najväčší rivali odpovedal skromne a prozákaznícky. „Nesledujeme konkurenciu. Naše oči smerujú k výrobe a otestovaniu toho najlepšieho, čo môžeme. Žiadne kompromisy. Chceme pripraviť najkvalitnejšie zariadenia pre najnáročnejších, aj pre menej náročných zákazníkov,“ poznamenal.

Niekoľko miliárd do svetového laboratória

Z toho, čo som za týždeň strávený v Číne mohol vidieť a zažiť to vystihol celkom presne. Len pre predstavu, Huawei vrazil až 50 % svojich investícií (5,5 miliardy dolárov) do najmodernejšieho testovacieho laboratória v Číne, v ktorom testuje novinky už polroka pred ich uvedením na trh. A je to vidieť.

Najnovšia vlajková loď spoločnosti, Huawei Mate 10 Pro

Huawei a Honor sú ako Audi a Volkswagen

Predstavitelia Huawei sa nevyhli ani otázke ohľadom Honoru, ich dcérskej spoločnosti, ktorej zariadenia často pôsobia zaujímavejšie (minimálne cenovo), ako tie priamo od Huawei. Na otázku či nejde o brandový kanibalizmus Anson odpovedal takto.

Nemyslím si, že ide o súperenie. Pre obe značky existujú rôzne obchodné stratégie. Huawei ponúka komplexné portfólio vrátane smartfónov, tabletov, nositeľnej elektroniky a ďalších zariadení. Je to prémiová značka s najnovším dizajnom a technológiami.

Honor je cielený skôr na mladých ľudí, ktorí chcú hi-tech špecifikácie. Cieľové skupiny u oboch značiek sú tak veľmi rozdielne. Je to podobné, ako pri Audi a Volkswagen. Aj keď ich vlastní jedna firma, ich cieľové skupiny sú rozdielne.

Sme rovnakí, všetci za svoje peniaze chceme to najlepšie

Keď som sa Ansona opýtal na rozdiel medzi Slovákmi a povedzme Číňanmi, odpovedal veľmi rýchlo a jasne. „Všetci sme rovnakí. Keď si ideme kúpiť nový telefón, tak chceme to najlepšie, čo za ne môžeme dostať. Nikto si predsa nechce kúpiť druhotriedny produkt. Ak sa naši zákazníci stretnú s kvalitným smartfónom od Huawei, je veľká šanca, že si ho kúpia znovu. Našou misiou je vyvinúť takéto produkty.

3. najväčší s reálnymi ambíciami dostať sa úplne hore

Huawei je momentálne 3. najväčší výrobca smartfónov na svete. S prichádzajúcou možnosťou vstúpiť sedemmíľovými krokmi na americký trh a s neustále sa vylepšujúcou kvalitou svojich zariadení by som sa nečudoval, ak by to jedného dňa dotiahli na prvú priečku. Pred nimi však stojí Apple, ktorého sa im už podarilo niekoľkokrát dočasne prekonať a samozrejme gigantický Samsung, ktorý bude poriadne ťažkým orieškom.

Ako to nakoniec dopadne, ukáže len čas. Každopádne, takáto obetavá snaha sa mi veľmi páči.