Posledné mesiace sme mali príležitosť vidieť, že sa už aj do našich končín začínajú pretláčať neznámi čínski výrobcovia s veľmi agresívnou cenovou politikou, a to cez distribúciu e-shopov ako Everbuying či GearBest. Bezkonkurenčný pomer medzi cenou a hardvérom ich inteligentných telefónov však môže niektorým populárnym značkám spôsobiť značné problémy.

A vyzerá to tak, že tento nebezpečne-rastúci trend v blízkej dobe nehodlá na spotrebiteľskom trhu východnej Európy ustupovať, práve naopak. Zákazníci sa budú čoraz-viac obzerať po smartfónoch, ktoré ponúkajú dobré technické špecifikácie, pričom za ne zaplatia neporovnateľne menej, ako za podobné produkty pýta HTC, Sony, Samsung či LG. Pre zákazníka bude teda rozhodujúci faktor pridaná hodnota – teda to, čo pri inej renomovanej značke nájdu len veľmi ťažko; respektíve to inde nenájdu vôbec.

V otázke spracovania sa čínske smartfóny delia na tie kvalitné a tie ‚odfláknuté‘. Názorný príklad je spoločnosť Xiaomi, ktorá aj napriek príjemným cenovkám neprestáva myslieť na pevnú konštrukciu bez akéhokoľvek vŕzgania. Ak sa teda touto cestou vydajú ďalší výrobcovia z veľkej Číny, invázia lacných telefónov naberie vďaka veľkému záujmu európskych spotrebiteľov naozaj nevídané rozmery. Na ich expanzii do ostatných kútov sveta bude ale mať podieľ aj nasýtený čínsky trh, ktorý prvý krát po šiestich rokoch zaznamenal mierne klesajúce predaje. Vyplýva to z porovnania s predajmi, aké mali smartfóny na konte v rovnakom období presne pred rokom.

Lokálny BOOM sa tak podľa všetkého skončil, čo znamená, že lokálni výrobcovia smerujú pozornosť na iné – rozvíjajúce sa – trhy.

Ako uvádza spravodajský web The Wall Street Journal, z veľkej časti to zapríčinil fakt, že medzi používateľov smartfónu sa momentálne radí obrovská časť vlastníkov mobilných telefónov. Teda každý, kto chcel inteligentný mobil, ho už teraz má. Priestor na rast čínskeho trhu sa preto výrazne zúžil zo zaobstarávania prvého produktu na zámenu staršieho za novší, modernejší produkt.

Čína ešte v roku 2011 predbehla USA a stala sa tak najväčším trhom so smartfónmi na celom svete, kde bola podľa analytických výsledkov z prvého štvrťroku 2015 americká spoločnosť Apple považovaná – na základe nadobudnutého trhového podielu – za najväčšieho výrobcu smartfónov, pričom tam predáva viac smartfónov ako domáce Xiaomi. Obrovskú popularitu jabĺčka zabezpečili dva minuloročné iPhony s rozdielnymi uhlopriečkami displeja.

Prvý štvrťrok zároveň zhodil juhokórejský Samsung z prvej priečky rovno na štvrtú. Prémiové Galaxy S6 a S6 edge ale majú obrovský potenciál tento rebríček od IDC v nadchádzajúcich mesiacoch výrazne ovplyvniť. Väčšina zo zhruba 855 miliónov čínskych používateľov mobilných telefónov disponuje smartfónom nižšej a strednej triedy, čo dáva obrovský priestor aktualizácii na high-end model.

Nie len na Slovensku, kde sú platy v porovnaní s krajinami západnej Európy výrazne nižšie, majú preto výrobcovia dostupnejších, no stále dobre vybavených Android smartfónov veľkú príležitosť preraziť a nahradiť tak pomaličky klesajúci záujem zo strany čínskych spotrebiteľov.

Preferujete lacný smartfón z Číny pred podobne vybaveným, no drahším smartfónom od HTC, Sony, Samsungu alebo LG?