Úvod Novinky Zamotávajú sa vám slúchadlá? Pozrite si matematické odôvodnenie toho, prečo sa to...

Zamotávajú sa vám slúchadlá? Pozrite si matematické odôvodnenie toho, prečo sa to deje

20

Stalo sa to asi všetkým. Stačí že sa vaše slúchadlá nachádzajú v našom fyzickom svete, obzriete sa na pár sekúnd a nájdete ich v stave, ktorý sa nedá vysvetliť. Iba že by sa dal. Fyzikom sa podarilo vysvetliť, ako sa dokážu zamotať slúchadlá tak rýchlo a tak komplikovane.

Fyzici prišli na to, že podobne ako väčšina veľkých otázok života a smrti, fungovania našej prírody a celého vesmíru, odpoveď sa nachádza v matematike a nie, nie je to číslo 42. S presnými detailami o vzorcoch a výpočtoch vás trápiť nebudeme, nie preto, že by sme nechceli, ale preto, že nemáme ani najmenšie tušenie, ako sa také niečo počíta.

Každopádne, výskumníci zistili, že slúchadlá, ktoré študovali sa v krabičke, ktorú prevracali zamotali „do niekoľkých sekúnd,“ pričom vytvorili komplexné uzly. Z rôznych experimentov sa im podarilo zostrojiť počítačovú simuláciu. Vďaka nej zistili, že slúchadlá vytvoria malú špirálu, pomedzi ktorú sa prepchajú konce slúchadiel, čím vytvoria zaujímavé uzly.

Zistenia vedcov boli publikované v žurnále Proceeding of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS). Aby si vedci boli istí svojimi zisteniami, uskutočnili viac ako 3 400 experimentov s rôznymi slúchadlami, ktoré počas toho ako sa do seba zamotávali vytvorili viac ako 120 druhov uzlov.

zjednoduseny-model
Zjednodušený model
jednoducha-matematika
Jednoduchá matematika
pravdepodobnosti
Pravdepodobnosti
fotografie-z-experimentov
Fotografie z experimentov

Informoval o tom server Phone Arena a Discover.