Úvod Hry RECENZE: Numerus – Zavařte mozkové závity s originální českou logickou peckou

RECENZE: Numerus – Zavařte mozkové závity s originální českou logickou peckou

0

Fanoušci logických her by jistě měli zbystřit. Dnes se totiž podíváme na zoubek domácí logické pecce, která potrápí mozkové buňky jak začátečníků v žánru, tak geniálních matematiků a logiků. Numerus vás totiž překvapí nejen originálním konceptem, ale také velice povedeným tutorialem, vstřícností k začátečníkům a na druhé straně také tvrdou logickou řežbou, kterou ocení hlavně pokročilí hráči.

Numerus Google play games Screenshots_2014-02-13-11-12-24

Jednoduše řečeno, Numerus jsou vlastně takové složitější piškvorky. Máte však omezený počet kamenů, které navíc disponují hodnotou od jedné do šesti. Kamenů je dohromady dvanáct, z čehož vyplývá, že každá hodnota se ve vašem arzenálu objeví dvakrát. Aby to nebylo tak jednoduché, každý kámen, který na hrací plán umístíte, „rozprskne“ na plochu až osm dalších kamenů. Vaším úkolem je, aby takto rozmístěné kameny společně vytvořili co nejvíce čtveřic, tak jak je známe z klasických piškvorek. To ale není všechno.

Samozřejmě hrajete s AI protivníkem, který má stejný cíl jako vy, tedy vytvořit co nejvíce čtveřic. A zde se dostáváme k již zmiňované hodnotě vašich kamenů. Pokud se totiž rozhodnete vzít nějaké kameny soupeři a zamezit mu tak ve výhře, použijete kámen, který má vyšší hodnotu, než ten jeho. Hodnoty se následně odečtou a na místě kde byl kámen soupeřův, je nyní ten váš

Screenshot_2014-02-11-10-54-22 Screenshot_2014-02-11-11-10-15

Numerus přináší také více způsobů, jak hru vyhrát. Samozřejmě, klasicky vyhraje ten, kdo vytvoří nejvíce čtveřic. Zvítězit však lze i takzvanou rychlou smrtí, neboli vytvořením čtyř čtveřic v jednom kole. Vítězství tak není nikdy jisté a rozhodovat se může i v posledních kolech. Za výhru rychlou smrtí je také dvojnásobný příděl bodů na konci hry, který se poté odrazí v žebříčku aplikace Google Play Games. Pokud se vám ze všech těch pravidel točí hlava, nezoufejte. Nepovažuji se za odborníka ve vysvětlování pravidel her, což však nemohu říci o autorech hry Numerus.

Opravdu podrobný tutorial vás krok za krokem naučí všechny mechanismy, které jsou pro hraní hry potřebné, a samozřejmě vám vše názorně ukáže. Základní pravidla tak pochopí opravdu každý. Tutorial je pro hry tohoto ražení nutností, za co však autory musím pochválit, jsou komentované ukázkové hry. Ty hráči naznačí některé taktické postupy a dopodrobna rozeberou chyby či naopak chytré tahy obou protivníků. V žádné jiné logické hře jsem něco podobného neviděl.

Screenshot_2014-02-11-11-10-00 Screenshot_2014-02-08-17-19-40 Screenshot_2014-02-11-11-09-42

Samozřejmě nechybí ani rozdílné herní módy. Základem je režim standardní, ve kterém platí všechna pravidla, která jsme si naznačili na začátku recenze. Dále je tu režim opevňovací, který nedovoluje vítězství rychlou smrtí. To naprosto mění taktiku hry a hráči se tak nemusí soustředit na hrozby rychlé prohry. Třetí, slepý režim, je shodný s režimem standardním, s tím rozdílem, že vás hra neupozorní v případě hrozby rychlé smrti. Tento režim doporučuji pouze ostříleným mazákům, kteří již mají nějaké ty hry odehrány.

V každém režimu si navíc můžete zahrát buď tréninkovou, nebo hodnocenou hru. Tréninková hra vás nezatěžuje žádným skóre, naopak hra hodnocená využívá propracovaný model přidělování bodů. Podle toho jakou obtížnost zvolíte, můžete získat více či méně bodů za výhru či remízu, stejně jako můžete body ztratit v případě prohry. Vše se, jak jsem již zmínil, zaznamenává na váš účet Google Play Games, kde se můžete srovnávat s vašimi přáteli, či hráči z celého světa. Samozřejmě nechybí ani achievementy, které dokáží motivovat k další hře.

Screenshot_2014-02-11-11-04-59 Screenshot_2014-02-08-17-14-50 Screenshots_2014-02-13-11-13-38

Technickou stránku hry asi není nutné nijak zvlášť řešit. Graficky se jistě neřadí ke špičce, ale to od ní ani nikdo nečeká. Na druhou stranu je však nutné říci, že hra není určena pro děti, a proto pastelové barvy a různé kudrlinky ani nejsou na místě. Vybrané barevné pojetí je tak elegantní a neotravuje zbytečnými kontrasty. Hru však doporučuji, stejně jako to dělají autoři v profilu hry na Google Play, hrát na větších zařízeních. Připravte si proto minimálně čtyř-palcové přístroje, optimálně však doporučuji displej ještě o něco větší.

V celonárodní soutěži deskových her, se v roce 2012 Numerus dostal do finále.

Závěrem nutno podotknout, že na podobně komplexní logickou hru narazíte opravdu zřídka. Za své mluví také skvělý ohlas hráčů. Autoři hru velice úspěšně prezentovali jak v elektronické, tak deskové verzi (kterou můžete vidět na hlavní fotce) na festivalu logických her Czech Open, a zaujala mimo jiné i na mezinárodní akci Mind Sports Olympiad v Londýně.

Hra se také zalíbila například přednímu specialistovi na logickéhry, mezinárodnímumistrovi ve hře dáma a jejích variacích, Davidu Kotinovi. Rozhovor s ním můžete vidět ve videu níže. Do budoucna autoři plánují implementaci jednoduššího a rychlejšího herního módu s menší hrací plochou a k radosti většiny fanoušků pracují také na online multiplayeru, který proti sobě postaví hráče z celého světa v real-time soubojích. Pokud vás zajímá, co dalšího mají autoři v plánu, nenechte si ujít náš plánovaný rozhovor.

Numerus je velice originální logická hra kombinující, která uchvátí všechny, kdož si rádi lámou hlavu. Pokud vám tedy přijdou logické hry typu Candy Crush, či piškvorky primitivní, přesedlejte na vyšší level a stáhněte si Numerus. Hra je totiž naprosto zdarma, neotravuje žádnými mikrotransakcemi, pouze zobrazuje reklamu.

[app]numerus.gui[/app]

Chcete se autorů na něco zeptat? Zanechte nám komentář v diskusi, nejzajímavější dotazy vybereme a zeptáme se na ně samotnéhoautora hry Numerus, Martina Illka.